Veel nieuwe indrukken!! Frans Guyana is Europa, ma - Reisverslag uit Cayenne, Frans Guiana van Sietske Doespers - WaarBenJij.nu Veel nieuwe indrukken!! Frans Guyana is Europa, ma - Reisverslag uit Cayenne, Frans Guiana van Sietske Doespers - WaarBenJij.nu

Veel nieuwe indrukken!! Frans Guyana is Europa, ma

Door: Sietske

Blijf op de hoogte en volg Sietske

13 Februari 2006 | Frans Guiana, Cayenne

Vandaag is het 6 februari en mijn eerste werkdag zit erop. De eerste paar dagen had ik de tijd om bij te komen en de omgeving een beetje te ontdekken…

Vrijdagochtend ging ik in de bar een boekje lezen. De sfeer is daar gezellig en er waait een aangenaam windje. De baas van Alfons was daar ook, ik mocht met zijn mobiel even naar Nederland bellen. Gelukkig is alles goed thuis, alleen heeft mam nog last van de griep/verkoudheid. Moet je maar hier komen mamsie, dan zweet je het er zo uit Alfons kwam later ook en hij vroeg of ik zin had om met hem en zijn vriendin die avond wat te gaan drinken. Hij haalde mij om 21.00 op, zijn vriendin Suzan en vrienden van hun salsales, waren al in een cafeetje. Het was een gezellig avondje en ik ben veilig bij het hotel afgeleverd. Dit was de eerste keer dat ik een stukje Cayenne zag. Het was donker, maar mijn eerste indruk is dat Cayenne een arme stad is.

Zaterdag ben ik met Suzan naar de markt geweest. Suzan woont hier nu ongeveer een half jaar en kent de stad goed. De markt was erg gezellig. Wat me meteen opviel waren de prijzen. Cayenne is echt duurder dan Nederland! Ik had juist gedacht dat fruit hier veel goedkoper zou zijn door het tropische klimaat. Helaas verkeerd gedacht! We hebben die dag heel wat afgesjouwd. Zoals ik de avond daarvoor al had gezien, zijn de meeste huizen en winkelpanden nogal bouwvallig. Er zijn hier veel zwervers en meiden worden al erg jong moeder. Er wonen hier veel Brazilianen en Chinezen. En nu ook een aantal Nederlanders, hihi. Winkels sluiten hier tussen de middag. En wij Nederlandse meiden worden gerust tien minuten nagekeken. Dit terwijl de lokale meiden, bijna half naakt over straat lopen en wij heel fatsoenlijk gekleed zijn. T is dat blanke huidje hé! Toch maar flink bakken in de zon… S’ middags bij Suzan en Alfons thuis iets gedronken. Zij wonen prachtig. Mooie veranda, tuin en zwembad. Ik mag van Suzan een stapel boeken en dvd’s lenen. De komende tijd hoef ik me niet te vervelen! Daarna zijn we weer de stad ingegaan, op zoek naar een SIM-kaart, batterijen en kip. Veel producten zijn niet voorradig, omdat dit allemaal wordt aangeleverd vanuit een overzees gebied. Iets wat in Nederland ook niet voorkomt.

Zondagochtend ben ik met Fabien naar plage de Mont Joly geweest. Fabien is iemand die ik in het hotel heb leren kennen. Hij werkt niet in het hotel, maar is er erg vaak. Het strand van Mont Joly is mooier dan het strand bij het hotel. Ik wil proberen een fiets te lenen of te kopen. Op de fiets kan ik in tien minuutjes bij Suzan en Alfons zijn. Het strand is ongeveer 15 minuten fietsen. Rond een uurtje of vijf ben ik met Suzan en Alfons naar het centrum van Cayenne gegaan. In de maand februari is het hier namelijk carnaval. Elke zondag is er een optocht. De jongens gaan verkleed als meiden. Verder zijn er ook hele mooie kostuums te bewonderen. Tijdens de optocht heb ik Louis en Eric leren kennen, dit zijn Surinaamse vrienden van Alfons en Suzan. Na de optocht gingen Louis en Eric (de jungleboys) optreden op een pleintje, daar hebben we gekeken. Verder waren er ook nog Braziliaanse groepen die optraden. Om een uurtje of 10 gingen we richting huis. Het klimaat maakt je sneller moe, rond 10 uur heb je het idee dat het al 2 uur ’s nachts is. Nou houden de localen sieta en doen wij dit niet…

Ok, vandaag was mijn eerste werkdag. Ik dacht dat ik om 8 uur moest beginnen, maar Gilles kwam pas om half 10 aan. Hij moest zijn dochter eerst naar school brengen. Om 10 uur gingen we aan de slag. Die dag is er veel uitgelegd. Veel nieuwe dingen, alles in een andere taal, maar gelukkig is Gilles erg aardig. Om 13.00 uur is het tijd voor pauze. Niet een klein pauzetje, maar meteen een pauze van 1,5 uur. De middag ging snel voorbij. Ik geloof niet dat alles hier erg geordend loopt. We hebben een half uur lopen zoeken naar een rekening van het restaurant. Om 17.15 uur waren we klaar. Het was een beetje een hectische en vreemde dag, maar dat zal morgen wel beter gaan. Dan begin ik echt om 8 uur.

Ok, het harde werken is nu begonnen. Gelukkig heeft het kantoor airco, want het weer is hier echt prachtig. Ik pak mijn boekje en handdoek en ga dan naar het zwembad. Lekker lezen en een verfrissende duik in het zwembad nemen.

Au revoir,

Siets

  • 15 Februari 2006 - 21:59

    Hennie En Wil Jansen:

    Mooi verhaal Siets, we zijn wel een beetje jaloers op je.
    We hopen je binnenkort op Skype is te horen en of te zien.

    Groetjes

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sietske
Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 404
Totaal aantal bezoekers 27105

Voorgaande reizen:

01 Februari 2006 - 03 Augustus 2006

Mijn eerste reis

Landen bezocht: