Natuurlijk en avontuurlijk Frans Guyana..... - Reisverslag uit Cayenne, Frans Guiana van Sietske Doespers - WaarBenJij.nu Natuurlijk en avontuurlijk Frans Guyana..... - Reisverslag uit Cayenne, Frans Guiana van Sietske Doespers - WaarBenJij.nu

Natuurlijk en avontuurlijk Frans Guyana.....

Door: Sietske

Blijf op de hoogte en volg Sietske

12 April 2006 | Frans Guiana, Cayenne

De eerste Remi werkweek zit erop! De tent staat nog en de toko draait eigenlijk best goed. Er stonden voor de afgelopen week niet echt veel zalen gepland, maar zo had ik op een dag drie ‘dernieres minutes’ (reserveringen op het laatste moment). Dan ga ik een fiche de fonction maken, hier staat alle informatie op, bv. hoeveel personen, welke opstellingen, wel of geen ontbijt, pauzes, etc… Die deel ik dan uit aan de verschillende afdelingen, zodat iedereen weet wat hij moet doen. Ze zijn altijd erg blij met dernieres minutes, want dan moeten ze weer hard aan het werk. Niet blij dus, de luie donders hier. Niet allemaal natuurlijk, maar er zitten een aantal tussen, arggg! Wel tegen een aantal kleine probleempjes opgelopen,maar die waren redelijk goed op te lossen. Verder belt Gilles bijna elke dag. Hij vermaakt zich prima op Martinique en heeft al mooie fotos genomen, zodat ik straks ook een beetje kan genieten, haha! Zo heeft Martinique, in tegenstelling tot Guyane, wel een blauwe zee, ben benieuwd naar de foto’s!!Maar Gilles is natuurlijk niet de enige die belt… De telefoon gaat de hele dag. De meeste mensen kan ik goed helpen, alleen vragen ze vaak aan het einde van het gesprek waar ik van origine vandaan kom. Ze vinden allemaal dat ik een grappig accent heb en daarbij is mijn Frans nog lang niet foutloos. T blijft een vrij pittige taal…. Ben blij dat de toko nog draaiende is, voor mei al weer aardig wat zalen verkocht. Als iemand nog een vergadering wil houden kan ik vast wel een mooi prijsje maken, anders zijn jullie natuurlijk ook van harte welkom hier!! Frans Guyana is niet erg toeristisch maar zeker wel de moeite waard….

Zo is Frans Guyana echt een ontzettend groen land. Zaterdag 25 maart, kwam Suzan me al om 8 uur (jaja dat in mijn vrije weekend) ophalen voor een fikse wandeling. Hebben dik 2 uur gewandeld. Ik blijf het zeggen, wat is het hier mooi groen. Tijdens zo’n wandeling ben je gewoon helemaal in de tropen. Met muggen en al jammergenoeg, na die wandelingen hebben we altijd een f#@$cking halve Himalaya op voeten, benen, armen en soms zelf op de rug. Die beesten prikken als gekken en je houdt dikke jukkende bulten aan over. Om gek van te worden!!! We gingen al zo vroeg op pad, omdat we hoopten aapjes te zien. Helaas niets gezien die keer. Wel mooie foto’s gemaakt van bloemen. Ik zal ook een foto op de site zetten om te laten zien hoe immens groot het foret hier is. Zoek mij….. hihi! ’S Ochtends dus gewandeld, toen was het al zweten geblazen. De middag lekker relaxed bij Suzan thuis doorgebracht. Heerlijke crêpes met chocopasta gegeten, gelukkig eens wat anders dan rijst!

Zondag was het ook weer op tijd opstaan geblazen. Om 8 uur kwam Fabien me ophalen voor een bezoekje aan Cacao. Een dorpje waar op zondag altijd markt is. Na een uurtje rijden langs een mooie groene route kwamen we aan in Cacao. Daar eerst over de markt gelopen en een Chinees soepie gegeten. Dit keer stikte ik niet, haha!! Daarna zijn we naar een museum geweest met allemaal opgezette vlinders, spinnen en andere insecten die in Frans Guyana leven. Nou, ik kan je wel vertellen; sommige insecten hoop ik hier nooit tegen te komen. Ieks wat een griezelige beesten en zo groot! In het museum waren ook van die grote spinnen. Heb nog een grote spin op mijn hand gehad. Dacht altijd dat het best eng zou zijn, maar viel me reuze mee. T is net of je een veertje op je hand hebt… Fabien durfde niet, wat een schijtert!! Na het museum een korte toeristische route door het pittoreske Cacao gereden. Op de terugweg zijn we naar een houten kasteeltje geweest, waar een man uitleg gaf over slangen. Natuurlijk met levend showmateriaal! Heb verschillende slangen beetgehad en was niet bang. Ik bedoel zo’n vent zal heus geen gevaarlijke slangen geven… De gevaarlijke slangen pakte hij zelf met handschoenen aan en dan bleef hij gelukkig uit onze buurt. De man had wel door dat ik niet bang was, op den duur wikkelde hij een slang om mijn nek en zei hij; zo nu heb je een mooi sieraad. Helaas zijn de foto’s niet echt super geworden, Fabien wist niet hoe de zoom op mijn camera werkt…. Na het slangenavontuur hebben we nog een mooie route gereden en zijn we nog even gestopt bij de watervallen van fourgassier om even pootje te baden. Even afkoelen!

De zaterdag is zo’n beetje de vaste marktdag van Suzan en mij. Het weekend van 1 en 2 april, was het kamp van de showband. Showbende, ik mis jullie af en toe wel en vond het ook erg jammer dat ik er niet bij was met kamp. Je kunt niet alles hebben, durf te wedden dat er genoeg mensen jaloers op mij zijn…. Gelukkig was het dit weekend erg mooi weer. April is het begin van het regenseizoen, gelukkig valt het tot nu toe mee. Vaak zijn er ’s nachts keiharde regenbuien, overdag lekker droog, hoewel het de afgelopen dagen wel wat bewolkter is. Maar met een heerlijk tropische temperatuurtje van 28 graden is het hier prima vertoeven… De markt is altijd gezellig druk en we slaan dan altijd wat fruit in. Die vitamientjes heb je met dit weer wel nodig. Je wordt al snel lui en moe van de warmte, vitamientjes zijn dus nodig om je fit te voelen. Na onze marktdag van 1 april zijn we neergestreken bij het zwembad van Novotel en hebben heerlijk liggen zonnen, lezen met af en toe een verfrissende duik. ’S Avonds heb ik bij Suzan en Alfons geBBQed. Was ook weer erg lekker en gezellig. Kijk nu al uit naar 30 april, koninginnedag. Bestaat hier natuurlijk niet, maar wij echte Nederlanders laten dat natuurlijk niet voorbij gaan! Ben uitgenodigd door Suzan voor een koninginnedagfeestje bij hun thuis, met oranjekleding en al. Na het BBQen zijn we naar le KAMPAN geweest, was ook gezellig, hoewel het wel erg rustig was. Tussen het einde van het carnaval en Pasen gaan de jongeren hier niet op stap, dit om religieuse redenen.

Zondagavond met de badmeester een hapje gegeten bij de Mac. Allemaal aardige jongens hier hoor, maar ze willen geloof ik iets te aardig zijn in het begin. Wordt er echt gek van, de jongens denken hier gewoon maar aan 1 ding. De eerste vraag is altijd, ben je getrouwd? Nee?? O heb je een vriendje dan?? Dat is niet het geval, maar ik zeg nu soms van wel, anders zijn ze hier veel te direct. Je hebt maar even met een jongen gepraat of hij vraagt als ik wegga; Slaap je alleen??? JA!!!!!!!! Ik slaap alleen, wat denken ze hier wel!!! Misschien dat die meiden hier in hun mooie praatjes trappen, ik dus niet!! Dat vind ik wel jammer, je kunt niet even gewoon met jongens kletsen of ze denken al dat je ik weet niet wat wil… Gewone gezellige vriendschap is hier haast niet mogelijk. Gelukkig heb ik mijn duo penotti broer Mickercon hier! Met hem kan je lekker ouwehoeren en met zijn vriendin Marielle ga ik ook wel eens zwemmen ofzo.. Verder wil het hier met de meeste meiden ook niet zo klikken, ze zijn erg op zichzelf of ze zijn jaloers! Gelukkig heb ik mijn Nederlandse maatjes hier gevonden De dinsdagavond is eigenlijk het vaste tennis, zwem en dvdkijk avondje van Suzan en mij. Verder spreken we tijdens een week nog wel vaker af. Erg gezellig!!

Afgelopen zaterdag was het ook marktdag voor Suzan en mij. Aan het einde van de middag nog met Suzan en Alfons naar het baggerschip geweest waar Alfons werkt. Even een Remi collega gezelschap gehouden. Eerst een rondleidinkje gehad op de boot. Wat een knopjes in de stuurhut en wat een techniek op die boot!! Nou ben ik atechnisch, dus dan lijkt het ook al heel snel technisch natuurlijk Ik vond het erg leuk om even te zien!!

Gisteren weer met Suzan en Alfons op stap geweest. Een bezoekje aan de dierentuin stond op het programma. Wist van te voren niet zo goed wat ik me hier bij een dierentuin moest voorstellen, maar het was leuker dan ik in eerste instantie dacht. Er waren veel kaaimannen, slangen, een aantal wilde katten, papegaaien en veel apen. Bij de dierentuin hoorde ook een flinke wandeling door het foret, beetje langer dan we hadden gedacht… Suzan; Alfons, zijn we er al bijna?? Alfons hoe ver is het nog??? Alfons; Eh, ik weet het niet Suzan. Best komisch, die twee Aan het einde van de wandeling, we waren er al redelijk zat van, hoorden we ineens een flink geschut in de bomen boven ons. Kwam er ineens een groep aapjes voorbij. Echt een prachtig gezicht. Genieten van de pracht flora en fauna hier!! Helaas is er toen ik de foto’s op de computer wilde zetten iets misgegaan. Mijn foto’s van deze dag zijn dus allemaal pleite. Gelukkig heeft Suzan ook foto’s gemaakt, een aantal zal ik later op de site zetten….

’S Avonds nog eventjes gewerkt. Dinsdag is er een grote seminaire van KENZO parfums. Gisterenavond kwam mevr. Jullien aan, heb met haar kennisgemaakt, een glas champagne gedronken en gezellig gekletst. Ze is een Francaise, maar woont nu al een tijd in Miami. Toch hebben we de hele tijd in het Frans gepraat. Zal haar engels niet zo goed zijn??? 

De maandag is alweer voorbij. Het is inmiddels alweer 22.00 uur. Jullie liggen vast allemaal te pitten, in Hollande is het nu 3 uur….. Ik zoek straks ook mijn bedje, nog 4 daagies werken en dan weer weekend Een lang weekend dit keer, wat maandag is het Pasen. Misschien ga ik dit weekend een bezoekje brengen aan het plaatsje OYAPOCK, in Brazilie! T is nog even wachten hoe Alfons precies met zijn werk zit, hopelijk gaat het door en anders gaan we vast nog een keer een ander keertje.


Ok, jullie zijn nu weer helemaal op de hoogte van mijn belevenissen hier. Nogmaals bedankt voor alle lieve reacties op de site, mailtjes en smsjes. Ben blij dat jullie er zoveel vertrouwen in hebben! Heb nog 4 dagen alleen te gaan, in het volgende verslag kunnen jullie lezen of ik jullie vertrouwen niet geschaad heb Vooral blijven sturen, jullie belevenissen houden mij ook zeker bezig en ben graag op de hoogte van alle nieuwtjes en roddels!

Ok, Bonne nuit, A la prochaine!!!

Bisous,

Sietsy

  • 13 April 2006 - 07:01

    Trude:

    He Sietske,

    Inderdaad ben ik eigenlijk nog steeds best jaloers op die 28 graden daar en ook al is de zee niet blauw, het lijkt me niet verkeerd daar wat rond te dobberen. Veel succes met werken nog en een fijne Pasen! En wel genieten, want de tijd vliegt! Hier iig wel!

    Liefs!

  • 13 April 2006 - 08:00

    Gary:

    Hey Sieske!! Je hebt het nog steeds erg naar je zin lees ik!Toppie!Ben trots op je!! :) Afgelopen vrijdag naar de reunie van de MHS geweest!Was erg leuk en gezellig!Jammer dat je er niet was,maar logisch uiteraard.

    Veel succes en plezier nog!!

    Groetjes Gary

  • 13 April 2006 - 20:41

    Anneke:

    Hey Siets, Super om je avonturen weer te lezen! Dappper hoor dat je die (tuin)slang durft vast te houden! Dikke kus...

  • 14 April 2006 - 10:10

    Marijke:

    hey Sietske
    het wordt hier zolangzamerhand ook wat beter weer , maar het kan natuurlijk niet tippen aan dat van jou. Paasweekend ,allemaal vrij dus relaxen.behalve 2 paasdag dan is Sanne jarig en ik weet niet hoeveel mensen ze precies heeft uitgenodigd.Jij ook fijne pasen en natuurlijk koninginnedag.
    groetjes van ons allemaal uit Enschede Marijke

  • 16 April 2006 - 18:35

    John En Sonja:

    Hey Siets,

    Wat mooi dat je het nog steeds zo naar je zin hebt!! Kan ook bijna niet anders met 28 graden!! ;)
    Top dat je de toko draaiende hebt gehouden hoor! Zelfs met je (zoals je het zelf noemt) "niet altijd perfecte" frans.. Echt super hoor! We hopen dat je 2e helft net zo leuk is als de 1e.. Veel plezier & suc6 nog meis!! Liefs John & Sonja

  • 17 April 2006 - 14:03

    Francisca:

    Hey Siets,nou die laatste 4 dagen gaat ook helemaal goed komen. Hebben hier het hele weekend ook een beetje buiten kunnen zitten en vanavond gaan we even in Nieuw Roden kijken naar de Paasbult. Mooie foto's met hele aparte, enge sieraden. Dikke kus

  • 19 April 2006 - 12:35

    Linda Burrekers:

    Hoi Sietske, leuk dat je het nog steeds naar je zin hebt daar, jij maakt nog eens iets mee! Bij ons op het werk wat kleine veranderingen: André en Hedwig zijn weg, Karin ook (v.d Hert), die is terug naar Zweden, werken bij de Zweedse equivalent van 9292, heel leuk voor haar.
    Verder weinig nieuws geloof ik. Blijf genieten, groeten, Linda

  • 20 April 2006 - 06:26

    Henny:

    Sietske bedankt voor je leuke verslag, ook voor je
    mooie kaart.De lente komt er hier aan, we krijgen vandaag de eerste mooie dag ongeveer 16 graden.Ij hoop dat het voglende week ook mooi weer is want dan gaan je moeder, tante Sierdtje en Marijke en ik winkelen en een stadswandeling doen in Arnhem, en natuurlijk lekker uit eten.
    Groetjes tante Henny natuurlijk ook van oom Wil

  • 28 April 2006 - 09:55

    Arjan:

    Hee Sietske,

    Het is al weer een tijdje geleden dat ik op jouw site heb gekeken en, zoals ik al had gedacht, heb ik veel leesvoer in moeten halen. Erg leuk om te lezen hoe het met je gaat daar in de tropen. maar ja die muggen he? Had je ook last van strant vliegjes die ook lekker iri zijn wanneer je hebt gezwommen? Hier in Nederland is het mooie weer ook aan het wederkeren. Eindelijk de zomerjas weer aan. He Siets, veel plezier en ik zal snel weer kijken naar jouw vorderingen.

    Liefs Arjan

  • 09 Mei 2006 - 09:18

    Francisca:

    Hey Sietsy, wij hebben hier ook eindelijk temperaturen boven de 20 graden. Nu kunnen wij ook lekker bijkleuren om het contrast met jouw wat kleiner te maken;)Afgelopen weekend hebben we lekker buiten kunnen zitten met m'n feestje, dus was weer helemaal geslaagd. Veel liefs

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sietske
Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 318
Totaal aantal bezoekers 27103

Voorgaande reizen:

01 Februari 2006 - 03 Augustus 2006

Mijn eerste reis

Landen bezocht: