Vele belevenissen; Koninginnedag, dagje baggeren & - Reisverslag uit Cayenne, Frans Guiana van Sietske Doespers - WaarBenJij.nu Vele belevenissen; Koninginnedag, dagje baggeren & - Reisverslag uit Cayenne, Frans Guiana van Sietske Doespers - WaarBenJij.nu

Vele belevenissen; Koninginnedag, dagje baggeren &

Door: Sietske

Blijf op de hoogte en volg Sietske

21 Mei 2006 | Frans Guiana, Cayenne

Vele belevenissen; Koninginnedag, dagje baggeren & weekendje Oyapock (Brasil)

Schandalig, alweer een maand geleden voordat ik voor het laatst mijn site heb geupdate. Tijd gaat hier ook erg snel, ben nu druk in de weer met mijn stageverslag. Nog 6 weken stage te gaan en nog 5 weken voordat ik mijn verslag op de post gooi richting Hollanda, naar de Hanzehogeschool in Groningen. Ik lag me altijd een breuk als de fransen dit proberen uit te spreken, de G is er lastig, maar met een hoop gesputter en geoefen komt het na een tijdje wel redelijk uit;) Gilles kan het nu erg goed uitspreken. De nieuwe restaurantmanager heeft met Nederlanders gewerkt, toen hij hoorde dat ik Nederlandse ben, kwamen al zijn Nederlandse woorden eruit rollen, alleen scheldwoorden natuurlijk. Ik leer hem nu fatsoenlijk Nederlands, ’s ochtends zegt hij nu “hoe gaat het?”. Erg leuk!

Bedankt voor al jullie mailtjes trouwens, van sommigen duurt het even voordat ik een reactie krijg, maar dat komt vast omdat jullie het net zo druk hebben als ik. (lieve greet, scheet!, na 2 maanden;) Nee hoor meid, super om te horen hoe het met jou en je toko gaat. Stuur je binnenkort een mail terug en ben heel benieuwd naar je restaurant en appartementen, t is vast mooi geworden. Ik zal even wat reclame maken ok? Restaurant de Chaoot in Sleen, super lekker eten en een gezellige en familiale sfeer in het mooie drente. De chaoot wordt geleidt door chaotische Greet, die het 5 maanden met gekke Sietsy heeft uitgehouden op een hotelkamertje in Paris;) Een supertijd was dat, heel anders dan hier in mn uppie! Tegen iedereen die de kans heeft om voor een tijdje naar het buitenland te gaan, doen! Geloof dat nu voor een aantal, waaronder mijn lieve broertje, Sanne, Job, Marloes, etc. de examens zijn losgebarsten. Allemaal heel veel succes gewenst en de familieleden sterkte met de examenstress

Ok, dan nu mijn belevenissen van de laatste tijd…….. De laatste keer was ik gebleven bij het bezoekje aan de dierentuin. Foto’s waren ineens pleite, maar heb ze nog steeds niet overgenomen van Suzan. Ga vanavond naar hun toe en zal dan de foto’s op de USB-stick zetten. Die komen dus nog later op de site en anders zijn jullie allemaal uitgenodigd voor een foto-avondje bij mij thuis. Ik heb al 500 foto’s gemaakt, hier nog 6 weken te gaan en dan ook nog een bezoek aan de binnenlanden van Suriname. Dat gaat een lange fotoavond worden, haha!

Het lag in de planning om het weekend van 14 april naar Suriname te gaan. Suzan had visa en alles geregeld. Ik was net inkopen aan het doen voor de reis, toen Suzan belde, het feest kon helaas niet doorgaan, want Alfons moest onverwachts werken. Allemaal erg balen natuurlijk, maar we besloten om er toch nog een leuk weekend van te maken. Vrijdag wilden we gaan shoppen, maar alle winkels waren gesloten, omdat het goede vrijdag was. Heb dus lekker gelunched bij Crepe-in. Een heerlijke pannekoek met chocoladepasta en peer, doet me weer denken aan Parijs, daar haalde ik ook vaak een crepe. ’S Avonds gezellig bij Suzan gegeten en een het concert van Marco gekeken, jaja een gezellige Nederlandse avond. Daarna zijn ze naar Jungle Pub gegaan en hebben we nog wat gedronken. De volgende dag wilden we gaan kanoen of waterfietsen, maar ook nu weer was het kanoverhuur gesloten, want ja het is een feestdag. Dus gaan ze lekker dicht, ja ze zijn hier erg commercieel, op de tijden dat er mensen komen, gaan ze dicht;-) We besloten om richting het huis van Suzan en Alfons te gaan, daar heb we het spelletje kolonisten gespeeld. De zondag regende het erg hard, toen hebben we de hele middag gekolonist. Wij hoeven ons niet te vervelen in het regenseizoen, kolonisten houdt ons wel zoet. Elke donderdagavond hebben we kolonistenavond;)

Een tijdje geleden zaten II Wayz en Soumia in het hotel. Wie??? zie ik jullie denken… Tja, ik had er ook nog nooit van gehoord, maar ze zijn hier erg bekend. Omdat het Novotel het concert heeft gesponsord kreeg Gilles kaarten. Met Mygercone en Mariele ging ik naar het concert. Had er echt zin in, ik had het me een beetje zo voorgesteld als de concerten in Nederland. Verkeerde voorstelling dus! Het was in een grote schoolkantine, helemaal donker, alleen 1 blank meisje dat wel licht leek te geven. Verder was het er stikheet, hoewel er was aangekondigd dat er airco was. Na twee tellen had ik het eigenlijk wel gezien. Gelukkig dachten Mygercone en Mariele er net zo over. C’est nul ici, on y va? Oui!! We gingen naar number one, een discotheek. Een stuk beter dan het concert, maar toch ook weer heel anders. Alle meiden staan voor de spiegel te dansen en trokken mij ook de hele tijd voor de spiegel en ik schuivelde langzaam weer bij de spiegel vandaan. Vind dansen leuk hoor, maar hoeft van mij niet voor een spiegel! En toen kwam er opeens een langzaam nummer, muziek van hier en dat noemen ze zouk (muziek) waar nogal innig op gedanst wordt. Stonden er opeens tien gozers aan mijn handen te trekken. T domme Nederlandse gansje wist natuurlijk weer niet wat haar overkwam, gelukkig trok Marielle me snel van de dansvloer af. Zij zocht Mygercone op en hun gingen dansen. Geen probleem, ik ging even zitten, kwamen er nog een stuk of 5 jongens vragen of ik wilde dansen, maar mij niet gezien. Wat een aandacht hier, ik leek wel de koninigin!

28 april was er een cubaanse avond in het hotel. Het gasten aantal was lager dan verwacht, tijdens het regenseizoen schijnen de mensen liever thuis te blijven… De band “Cubason” miste een bas en was dus ook minder dan normaal. Heb heel even geholpen bij het ontvangt. Suzan en Alfons kwamen ook die avond. Gilles vroeg of ik met hun wilde eten, mais bien sur! En zo was ik de hele avond vrij, het eten was heerlijk en na het eten dronken we nog wat in de bar. Rond 1 uur gingen Suzan en Alfons naar huis. Ik heb nog gezellig wat gekletst met Gilles, Mygercone, Lionel en de Chef. Om half 3 zocht ik mijn nestje op…

Zondagmiddag 30 april de hele middag met Suzan in de keuken gestaan. Allemaal lekkere salades, brownies etc gemaakt voor een gezellige oranje koniginnedagborrel. Rond 5 uur kwamen de eerste gasten, franse vrienden van Suzan, allemaal in het oranje gekleed. Echt leuk! T was een gezellig avondje met allemaal verschillende nationaliteiten door elkaar. De collega baggeraars van Alfons waren er ook nederlanders, maar hun waren de enigen die geen oranje kleding aan hadden, de fransen wel;)

Qua feestdagen hebben de fransen het een stuk beter bekeken dan de Nederlanders, vooral in de maand mei. 1 mei is namelijk jour de travail, dag van de arbeid, elk jaar weer een vrije dag. Op 8 mei is het bevrijdingsdag in frankrijk, dan zijn ook alle fransen vrij elk jaar weer en niet zoals in Nederland eens in de 5 jaar. Dan hebben we nog hemelvaart, weer een lang weekend. Ja die maand mei vliegt zo wel voorbij. 8 mei zijn Suzan en ik een dagje meegeweest op het baggerschip. Op mijn vrije dag dus al om 6 uur mijn bedje uit. Rond 7 uur kwamen we aan bord en dronken we eerst een kop koffie. ’S Ochtends hebben we in de stuurhut gezeten, wat een knopjes! Heb ook nog even gestuurd, kanaal is nu een stuk breder gebaggert ’S middags met de mannen patat en kippepoot gegeten, lekker Nederlands! ’S Middags een dvdtje gekeken en om 19.00 uur zat het werk erop. Nog even wat gedronken en toen hebben Suzan en Alfons me weer afgezet bij t Novotel. Een leuk dagje, ik bedoel heb nog nooit meegevaren met een baggerschip!

Afgelopen weekend naar Oyapock in Brazilie geweest. Rond 8 uur werd ik door Suzan en Alfons opgehaald bij het Novotel. Daarna hebben we Emmanuel opgehaald, een vriend van Alfons en Suzan. Zijn vrouw moest helaas werken en kon niet mee. Met z’n vieren gingen ze op weg naar Oyapock. Ongeveer 3 uur rijden naar St. Georges, daarna gingen we met de kano naar Oyapock, aan de overkant van de rivier, ongeveer 10 minuutjes verderop… Het ligt zo dichtbijelkaar, maar je bent meteen in een hele andere wereld. De winkeltjes met Braziliespullen, schreeuwen je tegemoet. Ben benieuwd of brazilie het WK gaat winnen. Aan de supporters zal het in elk geval niet liggen, brazilianen zijn trots op hun land. We hebben eerst een hotel opgezocht, Suzan en Alfons hadden hier al een keer eerder geslapen. Het hotel had alleen nog kamers in de kelder, dus gingen we verder informeren bij andere hotels. Hier hadden ze alleen nog een klein kamertje voor 4 personen, tevens zonder ramen. We besloten terug te gaan naar het andere hotel, ‘hotel Paris’ in Brazilie???  Goed daar onze spulletjes gedumpt en toen het dorpje ingegaan. Eerst wat met zn vieren rondgekeken en daarna zijn de jongens op een terrasje neergestreken en zijn de dames bij de braziliaanse manicure/ pedicure neergestreken. Onze handen en voetjes werden lekker verzorgt. We gingen na elkaar en waren een dikke 1,5 uur onder de pannen. We hoefden ons niet te vervelen, we zaten voor een kapsalon, die echt superklein was, daarin waren een homo-kapper, 4 vrouwen die geholpen werden en elke keer als de deur opging, viel je bijna om van de blondeerverflucht die naar buiten kwam. Moet je voorstellen hoe het in dat kleine hokkie zal zijn. Jammer trouwens dat al die vrouwen hun haar blonderen, niet echt natuurlijk en ook niet goed voor je haar! Bof, we kunnen niet allemaal van nature blond zijn hé. Hier denken de meeste dat alle Nederlanders blond zijn, dat komt vast omdat Suzan, Alfons en ik alle drie blond zijn... Goed na 1,5 uur kapperskijkplezier, weer verder gegaan met winkeltjes bezoeken. Daarna wat gedronken, naar het hotel gegaan om ons op te frissen en zijn we gaan eten. Het was onbeperkt eten voor weinig geld, Suzan en ik vonden het duurste vlees het lekkerst, maar daar kregen we natuurlijk het minste van. Toch met een goed gevulde maag naar het grote teras gegaan. Daar waren meiden aan het voetballen, ja het voetbal leeft hier echt! We hebben daar een ijsje gegeten en zijn op het teras gaan zitten. Alle tentjes hadden hun eigen tv met eigen muziek, wat de één nog harder wilde zetten dan de andere. Erg leuk om een keer zo’n avondtje mee te maken! Wat me opviel is dat de mensen hier niet echt een gezellig gesprek hebben zo als in Nederlands, maar vooral naar elkaar kijken. En er komt wat voorbijlopen...;) Suzan moest nog met iemand op de foto, ja zo’n natuurlijk mooie blonde schone laten ze niet voorbijlopen, hihi!Rond een uurtje of 1 weer richting het hotel gegaan. De volgende ochtend om half 9 opgestaan, want het ontbijt was maar tot 9 uur. Daarna zijn we nog even wezen shoppen om onze laatste reals op te maken. Kwam tijdens ons slipperspeurtocht mijn stagebegeleider Gilles nog tegen, die ook dit weekend in Oyapock verbleef. Wat een toeval! Rond 12 uur waren onze realtjes op en gingen we naar het hotel om onze spullen te pakken. Daarna stapte ik, vier paar slippers + een cadeautjes voor Ann en Cor rijker, de piroque weer in. Op naar St. Georges! Daar hebben we nog even gedronken en gewacht op Emmanuel, die daar die ochtend nog een afspraak had. Hij gaat misschien volgend jaar in St. Georges werken. Na 3 uur de route, kwamen we weer aan in Cayenne. Zijn daar nog even naar het baggerschip geweest, een kop koffie gedronken met een collega van Alfons en hebben een stukje Bassie en Adriaan gekeken.. Omdat Emmanuel erbij was hebben we een stukje vand e franse versie gekeken. Grappig Nederlands jeugdsentiment in het Frans. Rond 19.00 kwamen we weer aan bij het Novotel. Heb echt een super weekend gehad, erg leuk om te zien hoe het in Oyapock is!!

Komend weekend stond Iles du Salut op de planning, maar dat gaat wederom niet door. Een aantal collegas moet werken, als het goed is gaan we nu 3 juni, t zal mij benieuwen. Ik ga morgen wel met mijn grote broer Mygerçone op pad, waarschijnlijk naar een crique of we gaan kanoeen. Verder heb ik voor zondag nog niet echt plannen. Hoop dat het mooi weer wordt, dan ga ik eventjes naar het strand. Het valt hier trouwens 100% mee met het weer. De afgelopen weekenden is het erg mooi weer geweest, doordeweeks wel aardig wat regen, maar dan ben ik toch aan het werk...

O ja, even noteren in jullie agenda’s. Zaterdag 15 juli zet Sietsy weer voet op Nederlandse bodem. 2 week eerder dan gepland, maar Francis kan me niet komen opzoeken omdat dit gewoon te prijzig wordt. Ticket is erg duur en daarbij zijn de tripjes in guyana en Suriname ook zeker niet goedkoop! Francis in september op stage naar St. Maarten en heeft dan haar centjes hard nodig. Mijn laatste stagedag is 30 juni, ik ga daarna met Suzan een aantal dagen de binnenlanden van Suriname verkennen en daarna richting huis...

Ik heb nu nog 6 weken stage te gaan, maar denk dat die snel voorbij zullen gaan. Volgende week een kort weekje, donderdag is het namelijk hemelvaart. Misschien dat ik dit weekend naar Paramaribo gaan met Suzan, Alfons, Emmanuel, Jessica (vrouw van Emmanuel) en de zus en zwager van Alfons. T is nog even afwachten of Alfons ook werkelijk vrij is en of de weg begaanbaar is. Zoals het nu lijkt is de weg daar naar toe gewoon begaanbaar en is er alleen wateroverlast in de binnenlanden.

Ok, vind het knap van degene die alles hebben gelezen, t is bijna een roman geworden, zoals Gilles al mijn lange mails noemt. Gelukkig vind hij het geen probleem als ik hier mail verstuur en ontvang, dus gewoon blijven sturen (emailadres: H0677-SB@accor.com)!!! Ik zal nu even wat fotos uitzoeken en zal proberen de resterende weken wat vaker een update op mijn site te zetten, dan hebben jullie niet zoveel in één keer te lezen

Bisous,

Siets

  • 21 Mei 2006 - 14:04

    Carool:

    Tjeempie wat een lap tekst . ik lees de volgende keer de rest. Fijn dat het goed gaat met je, de tijd schiet wel op nu he, Met de laatste zin ben ik het helemaal eens. Doeg!!!!!!

  • 22 Mei 2006 - 16:57

    Henny:

    Hallo Sietske
    Bedankt voor je mooie verslag, we genieten ervan om je belevenissen te volgen,ons volgende de avontuur is met je vader en moeder naar Laren (GLD)kamperen metHemelvaart, de weersvooruitzichten zijn ronduit slecht, dus ik ben benieuwd hoelang we het volhouden. groetjes oom Wil tante Henny

  • 23 Mei 2006 - 06:37

    Annemarie Boverhof:

    he vakantieganger,

    Word daar nog wel gewerkt? haha maar ook leuke dingen daar en koninginnedag? Dankjewel voor je mailtje, lief dat je er aan gedacht hebt. Ik heb het erg druk op school, eigenlijk alles gehaald van het tweede jaar maar moet nog twee dingen doen voor P. daar zijn we heel hard mee bezig. Stage moet nog even wachten heb binnenkort gesprek en een informatiedag. En veel werken bij Margreet, soms is het heel druk en soms is er niks te doen, heel raar.Nog veel succes met je verslag en ook veel plezier in suriname en zie je binnekort wel verschijnen. Veel liefs Annemarie

  • 23 Mei 2006 - 18:22

    Anneke:

    Hey zussie! Had de primeur al even gelezen bij papa en mam onder het genot van een patatje en een frikandel speciaal....Ben je al jaloers om deze typisch Nederlandse hap, haha! Geniet lekker van de laatste weekies! Enne wanneer hoor ik weer iets van je grote Frans Guyaanse broer...heb natuurlijk niet voor niets zo zitten zwoegen op mijn frans....;-)

  • 25 Mei 2006 - 11:25

    Linda Burrekers:

    Zo, het is inderdaad een lap tekst, maar wel leuk om te lezen.
    Je hebt het dus nog steeds naar je zin, goed zo. Geniet nog maar lekker van de laatste loodjes daar.
    Groetjes, Linda

  • 27 Mei 2006 - 08:30

    Sanne:

    Hey Sietske,

    Leuk om te lezen dat alles goed met je gaat. Ik heb alleen m'n mailtjes naar sietsy@hotmail.com gestuurd. Ik weet niet of je die wel hebt kunnen lezen. Het zijn er niet zo gek veel, 2 of 3 maar. Maar goed... Hoop dat je ze nog kunt lezen en de volgende keer zou ik je een mailtje sturen naar het goede e-mailadres ;)

    Heel veel plezier de laatste weken en maak er wat leuks van. Zie je vast weer, en je moet maar is langs komen als je weer terug bent, is dan toch zomervakantie. Kunnen we wat leuks gaan doen.

    Kusjes,

    Sanne

  • 28 Mei 2006 - 20:18

    John & Sonja:

    Hey Siets...
    Jee, je hebt weer heel wat meegemaakt zeg!! Ben je nog wel 'es aan het werk? ;) Geniet nog maar lekker daar, het weer hier is echt 10 x niks.. Nog een paar weekjes, veel suc6 met de laatste 'loodjes'!!

    Liefs John en Sonja X

  • 30 Mei 2006 - 09:20

    Francisca:

    Hey Siets, heb inmiddels driekwart gelezen van je roman, maar ben er absoluut nog niet zat van, maar de lessen gaan hier wel gewoon door...dus moet helaas gaan. Ik hoop als je terug komt dat de zomer hier nog niet over is, want dat lijkt er nu wel op. Hey tot mails, dikke kus,

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sietske
Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 322
Totaal aantal bezoekers 27097

Voorgaande reizen:

01 Februari 2006 - 03 Augustus 2006

Mijn eerste reis

Landen bezocht: